Marco Rota
Milanossa vuonna 1942 syntynyt Marco Rota sai ensimmäisen kipinänsä ankkoihin 7-vuotiaana lukiessaan italialaisesta Topolino-lehdestä tarinan Vanhan linnan salaisuus. Hän onkin työskennellyt sarjakuvien parissa teinipojasta lähtien. Omia sarjakuviaan 1950-luvulta alkaen piirtänyt Rota palkattiin Italiassa Disney-sarjakuvia julkaisseen Mondadorin palvelukseen jo 1963, kun hän oli ensin herättänyt kustantamon huomion kuvittamalla kirjan autojen historiasta, nykyisyydestä ja tulevaisuudesta. Aluksi nuoren Marco Rotan työn kuvaan kuuluivat lähinnä kansikuvat ja kuvitukset. Ensimmäisen varsinaisen Mikki-sarjansa hän piirsi vasta 1971, mutta kolme vuotta myöhemmin hän oli jo edennyt Topolinon art directoriksi. Ensimmäisen Mikki-sarjansa aikoihin Rotan tyyli oli vielä varsin lähellä perinteistä italotyyliä, ja monissa vanhoissa Aku Ankan taskukirjoissa on hänen piirtämänsä kansi lukuisten tarinoiden lisäksi. Kaikkien aikojen ensimmäinen Rotan Disney-tarina Siniruusukkeinen tiikeri julkaistiin Suomessa muuten Taskarissa 47.
Piirtäjänä itseoppinut Rota kehitti 1980-luvun myötä Ankka-piirroksensa hyvin lähelle Carl Barksin ikonista Aku-tyyliä ja sai jopa suomalaiset asianharrastajat menemään vipuun sarjoillaan! Aku Ankoissa 12–15/1983 julkaistu Augustus Ankka ja viikingit löi suomalaiset ankistit ällikällä laadukkaalla piirrosjäljellään, ja Rota onkin Barksin lisäksi ensimmäisiä piirtäjiä, jonka nimen Aku Ankan toimitus paljasti innostuneen palautetulvan myötä Toimituksen Omassa Nurkassa Aku Ankassa 45/1983.
Käsikirjoittaminen on myös Rotan sydäntä lähellä, mutta tuotannon nopeuttamiseksi ovat monet tekstinikkarit taanneet Rotan sarjojen tasaisen vuon. Erityisesti Rotan pirtaan on sopinut brittiläisen käsikirjoittajakoulukunnan terävin nykykynä Paul Halas (s. 1941), joka maestron vakituisena yhteistyökumppanina osaa kutkutella Rotan kynästä parhaat sarjat ja uljaimmat näkymät. Rotan erityisesti rakastamat erilaiset kulkupelit pääsevät usein myös Halasin sarjoissa näkyvään rooliin. Halasin tausta on nimenomaan animaatiopuolella, mikä näkyy ennen kaikkea huikeissa visuaalisissa panoraamaruuduissa, joissa Rotan taito pääsee uljaasti oikeuksiinsa. Barksin tapaan Rotakin on pitänyt huolen siitä, että hänen tarinoidensa maantieteelliset yksityiskohdat ovat aitoja. Esimerkiksi sarjaan Aku Ankka ja Saraseenien yö on päässyt maisema, joka avautuu ligurialaisen Varigottin satamalaiturilta.
Maisemien ihastelun lisäksi Rotan sarjoista voi etsiä kaikenlaista pientä hauskaa. Tarkkana kannattaa olla esimerkiksi sarjakuvaruuduissa vilahtavien taulujen kohdalla, niistä kun saattaa löytää signeerauksen "Marks" kunnianosoituksena mestari Barksille.