Suomen jalkapallomaajoukkueen päävalmentaja Markku Kanerva kertoo, että historiallisen EM-kisapaikan hankkiminen nostatti melkoisen tunteiden vuoristoradan. Ylpeys kisapaikasta vaihtui hetkelliseen pettymykseen, kun EM-turnausta piti siirtää vuodella eteenpäin.
– Odottavan aika on pitkä. Ensin oli pettynyt fiilis, kun olimme jo henkisesti valmiita kisoihin vuosi sitten. Positiivisesti ajateltuna saimme kuitenkin vuoden lisäaikaa valmistautua.
Kanerva kertoo, että kovat ottelut vuoden aikana ovat vain parantaneet Huuhkajien valmiutta lähteä EM-turnaukseen.
Kanerva on työskennellyt pitkään opettajana esimerkiksi Helsingin Etelä-Haagan alakoulussa. Hän näkee opettamisessa ja valmentamisessa paljon samaa.
– Valmentaminen on opettamista ja opettaminen on valmentamista. Molemmissa ohjataan yksilöä oppimaan ja ottamaan vastuuta omasta tekemisestä. Iso juttu on saada ryhmä toimimaan, eli pitää luoda hyvä ryhmähenki.
Kanervan mukaan hyvä opettaja ja valmentaja motivoikin opetettavaa kehittämään itseään.
– Jos ajatellaan Aku Ankkaa ja lukemista, niin opettajan tehtävä on kannustaa lasta hakemaan tietoa ja innostaa ottamaan itse asioista selvää.
Kuten usealla suomalaisella, myös Kanervalla lukemisen opetteluun liittyy tuttu puolisukeltaja.
– Meille tuli lapsena Aku Ankka viikottain kotiin, ja kun omat lapset syntyivät, niin luonnollisesti heillekin tarjottiin Aku Ankkaa.
Kanerva näkee ”Akkarin” sukupolvia yhdistävänä tekijänä, jossa esiintyy koko elämänkirjo epäonnistumisista onnistumisiin ja seikkailuihin.
– Sitä kautta se minunkin lukuinnostukseni on lähtenyt. Aku Ankkaa oli aina rentouttava lukea. Siitä tuli hyvä mieli.
Kanervan mielestä Aku Ankka -lehdissä oli kuitenkin myös ärsyttävä piirre:
– Se mikä ärsytti oli teksti: ”jatkuu seuravassa numerossa”. Joskus jätin numeroita väliin, että sain jatkumoa tarinaan.
Erityiskiitosta Kanerva jakaa Aku Ankan murretarinoille, joissa eri tarinoita on käännetty suomen eri murteille.
– Hankin niitä eri murretarinoita kouluun Etelä-Haagassa ja annoin tehtäväksi kääntää niitä suomeksi esimerkiksi savon murteesta. Oppilaat innostuivat siitä heti.
– Erilaiset murteet ovat rikkaus, ja erityisesti se on hienoa, että niitä osataan arvostaa, eikä vähätellä tai pilkata.